Stamrenovering Hägern

Husen på Vallbyvägen 23-27 byggdes för ungefär 50 år sedan. Med tiden har husen blivit väldigt slitna och är nu i behov av en större renovering. För att se till så att husen håller i minst lika många år till planerar vi för en så kallad ROT-renovering med nya badrum, kök och andra förbättringar. På så sätt ser vi till att husen kan vara trivsamma och trygga hem även i framtiden.

På denna sida hittar du alltid uppdaterad information om renoveringen.

Frågor och svar

Vi har samlat alla frågor som kommit in från hyresgäster på Vallbyvägen.

Aktuellt

Just nu sker förberedelser inför ROT-renoveringen, till exempel hur rören ska dras och vilka åtgärder som behöver tas. Vi förhandlar även hyran med Hyresgästföreningen.

Alla hyresgäster på Hägern bjöds in till en informationsträff den 8 oktober 2025. Under mötet berättade Strängnäs Bostads AB om vad renoveringen kommer att innebära och hur boendealternativen ser ut under renoveringen.

Renoveringen beräknar att påbörjas under första kvartalet av 2026. Det pågår just nu planeringsarbeten, men vi räknar med att varje trapphus kommer att ta ungefär 10 veckor.

Turordning

  1. Vallbyvägen 23
  2. Vallbyvägen 27
  3. Vallbyvägen 25

Mer information om tidplanen får du i god tid innan vi ska påbörja renoveringen i området.

För att vi ska kunna börja renoveringen krävs att alla hyresgäster har lämnat sitt godkännande. Du kommer därför att få ett så kallat Hyresgästmedgivande som du skriver under och skickar in till oss.

Medgivande på åtgärderna, inte på hyran

Renoveringen av din lägenhet innebär att hyran kommer att justeras. Din hyra förhandlas mellan Strängnäs Bostads AB och Hyresgästföreningen.

Hyresgästmedgivandet och hyran på din lägenhet är två olika saker. När du skriver under hyresgästmedgivandet tar du enbart ställning till renoveringen, inte till den nya hyresnivån.

Tycker du att hyresvillkoren inte är skäliga kan du klaga till hyresnämnden först efter att din nya hyra börjat gälla.

Kontaktuppgifter till Hyresnämnden hittar du på www.hyresnamnden.se

Vad är ett hyresgästmedgivande?

Sedan ett antal år tillbaka är det lagstiftat att alla hyresgäster skriftligen måste godkänna åtgärder som höjer standarden i en fastighet.

Lagen finns till för att hyresgäster ska ha möjlighet att påverka en ombyggnation och för att undvika att en fastighetsägare ska sätta igång en renovering utan hyresgästernas vetskap.

Så fungerar det

  • Hyresgästmedgivandet kommer som rekommenderat brev och digitalt
  • Skriv under och skicka in med det bifogade svarskuvertet
  • Alternativt signerar du digitalt

Om du inte skickar in ditt medgivande i tid kommer ärendet prövas i Hyresnämnden.

Har du frågor kring hyresgästmedgivandet är du varmt välkommen att höra av dig till oss via e-post till renovering@strangnasbostadsab.se.

Våra övriga kontaktuppgifter och öppettider hittar du på:
www.strangnasbostadsab.se/kontakt

Inför och under renoveringen är vi måna om att ha en bra dialog med dig som hyresgäst. Du får också göra egna val till din lägenhet. Efter det första informationsmötet bjuder vi in till en samrådsgrupp.

Samrådsgruppen

Inför renoveringen bjuder vi in till en samrådsgrupp som består av hyresgäster samt representanter från Strängnäs Bostads AB och Hyresgästföreningen.

Gruppen representerar alla boende och ser till att hyresgästerna får vara med och påverka allmänna utrymmen och utemiljön, i samband med renoveringen.

Hyresgästrepresentanterna samlar in synpunkter och önskemål från sina grannar.

Samrådsgruppen träffas några gånger innan renoveringen börjar. Tillsammans diskuteras olika lösningar och förslag som kan bli en del av de kommande planerna.

Tekniska lösningar och funktioner för fastigheten ligger utanför hyresgästinflytandet. Dessa styrs av företagsregler, myndighetskrav, nationella och internationella tekniska standarder, miljö- och energimål och social hållbarhet.

Egna valmöjligheter

Innan renoveringen börjar får du göra egna val som påverkar lägenhetens interiör och standard.

Utöver grundutförandet finns det tillval som ytterligare höjer din standard.

Din nya hyra påverkas om du väljer tillval.

När vi närmar oss renoveringen i just ditt hus kontaktar vi dig för dina val. Du får då en broschyr med vilka val du har möjlighet att göra i din lägenhet.

Du kommer också få möjlighet att se olika färger och material på plats.

När renoveringen är klar kommer din lägenhet ha en högre standard. Det betyder att lägenheten får ett högre så kallat bruksvärde. Bruksvärdet är det som bestämmer hyran. Därför blir din hyra högre efter renoveringen.

Inför en renovering förhandlar vi alltid den nya hyran med Hyresgästföreningen, som representerar hyresgästerna.

Så snart förhandlingen är klar får du information om den beräknade hyreshöjningen.

Under tiden din lägenhet renoveras kommer du att få en ersättning för att du inte kan bo i den. Ersättningen kommer även den att förhandlas med Hyresgästföreningen, och betalas ut i efterhand när renoveringen är besiktad och klar i sin helhet.

Under en renovering kan det bli en del störande moment. Under de veckor som renoveringen av din lägenhet pågår kommer du inte att bo där, men när andra lägenheter i din närhet renoveras kan det låta även hos dig.

Det förekommer värme- och vattenavstängningar. Vi kommer då att informera dig om när och hur detta kommer att ske. Det kan även komma att behövas akuta avstängningar om någon situation kräver det. Då meddelar vi dig via e-post och sms, så se till att ha dina kontaktuppgifter uppdaterade på Mina sidor.

Arbeten i trapphus, källare och gårdsplan innebär begränsad tillgång till gården på grund av materialupplag, bodar, containrar.

Det kommer också vara ökad trafik i området under renoveringsperioden.

Arbetet pågår vanligtvis vardagar klockan 07.00-16.00, men störande arbeten ska inte påbörjas före klockan 08.00.

Detta planerar vi ska ingå i renoveringen

Det är ännu tidigt i planeringen och just nu undersöker vi vilka åtgärder som ska ingå i renoveringen. Här kan du läsa vad vi planerar att göra. Innan renoveringen kan det ske ändringar i åtgärdslistan.

Lägenhet

  • Golvmatta
  • Målning av väggar och tak
  • Bänk- och väggskåp
  • Skåpsluckor och lådfronter, inkl. nya handtag
  • Bänkskiva
  • Diskbänk
  • Kakel över bänkskiva- och diskbänk
  • Spis
  • Spiskåpa
  • Diskmaskin, där det är möjligt
  • I 1–2 rum och kök nytt kombinationsskåp för kyl/frys, i övriga lägenheter 2 nya enheter (en kyl och en frys)
  • Belysning under väggskåp samt i tak

Exempelbilder över hur köken kan se ut

Bilderna är exempel och ändringar kan komma att ske.

Ritning över kök.
  • Plastmatta på golv
  • Kakel på väggar
  • Dusch (badkar utgår)
  • Wc-stol
  • Handfat
  • Badrumsskåp med eluttag, krokar och belysning
  • Målning tak
  • Fönster
  • Förberedelse för tvättmaskin

WC

  • Plastmatta på golv
  • Målade väggar samt tak
  • Wc-stol
  • Handfat
  • Parkettgolv
  • Målning väggar och tak
  • Ny golvbeläggning (tillval parkett – enligt koncept)
  • Målning väggar och tak

 

  • Ny golvbeläggning
  • Målning väggar och tak
  • Mekanisk ventilation, med till – och frånluft (Eventuellt inklädnad av installationer)
  • Radiatorer
  • Ny el inkl. el central med jordfelsbrytare, jordade eluttag och eventuell komplettering av uttag
  • Byte av fönster och balkongdörrar
  • Övriga mindre ändring av planlösning kan bli aktuellt beroende på förutsättningarna till respektive lägenhet
  • Nya innerdörrar
  • Dörr mellan klädkammare och vardagsrum sätts igen
  • Dörr mellan hall och vardagsrum utgår

Huset och allmänna utrymmen

  • Målning väggar och tak
  • Belysning
  • Postboxar
  • Demontering, av befintliga kulvertar, VA, El
  • Nya kulvertar
  • Ny dragning VA och El
  • Ny dränering
  • Markarbeten (överbyggnader, ny utemiljö, återställning)
  • Nya rörstammar, tappvatten och spill
  • Ny ventilation mekanisk ventilation, FTX
  • Nya elinstallationer i hela fastigheten, elcentraler och jordfelsbrytare till ny EU-standard
  • Nya fläktrum
  • Fönster och entrédörrar
  • Rivning av bortkopplad oljepanna
  • Demontering skorsten
  • Ny tvättstuga alternativt renovering av befintliga tvättstugor
  • Befintliga maskiner återanvänds
  • Fokus på tillgänglighet och trygghet
  • Miljöhus
  • Solceller

Bra för dig att veta inför renoveringen

Vart bor jag under renoveringen?

Under ungefär 10 veckor renoverar vi inne i din lägenhet. På grund av omfattningen av renoveringen kan du inte bo kvar i din lägenhet medan vi renoverar. Vi kommer erbjuda bostadspaviljonger på gården för dig som inte har möjlighet att ordna eget boende.

På hyresgästmedgivandet som du får av oss anger du om du vill bo i bostadspaviljong eller om du ordnar eget boende.

Här kan du läsa mer om de olika alternativen.

Kan du själv ordna ett annat boende, kanske hos släkt eller vänner? Har du möjlighet att ordna eget boende under hela renoveringen av din lägenhet behöver du inte betala hyra till Strängnäs Bostads AB under den perioden.

Saknar du möjlighet att ordna eget boende kommer vi att erbjuda evakueringsboende i så kallade bostadspaviljonger som kommer att ställas upp på gården.

Bostadspaviljongerna är ca 20 kvm och har ett rum, ett pentry (ej frys), en toalett och dusch. Vi kommer att se till att alla paviljonger är utrustade med möbler och tv.

Du tar själv med dig köksutrustning (porslin, kastruller), täcke och sänglinne, dator och personliga tillbehör.

En utförligare beskrivning av paviljongerna och vad som finns i dem kommer att delas ut senare.

Exempel på planlösning för paviljong

Ritning över bostadspaviljong.

Exempelbilder inuti en paviljong

En dörr, kök, toalett och dusch.

Förberedelser du kan göra redan idag

Även om det är ett tag kvar tills renoveringen börjar i ditt hus kan det var klokt att redan nu börja rensa hemma, i förråd och andra förvaringsutrymmen.

Tänk på att det inte finns en stor frys i paviljongen, endast ett mindre frysskåp. Det kan därför vara bra att redan nu börja äta ur frysen i din lägenhet.

Det är viktigt att ditt förråd är uppmärkt med kontraktsinnehavarens namn och avtalsnummer.

Vissa förråd kommer beröras under renoveringen. Vi kontaktar dig om ditt förråd behöver tömmas.

Kontrollera gärna att du har en gällande hemförsäkring. Det är alltid viktigt att du har en hemförsäkring, även medan renovering pågår.

Inför och under renoveringen kommer vi bland annat skicka ut information via Mina sidor, e-post och sms.

Under en renovering kan det bli en del störande moment. Det förekommer till exempel värme- och vattenavstängningar, både planerade och akuta som inte går att planera. Därför är det viktigt att du har uppdaterat dina kontaktuppgifter på Mina sidor. På det sättet kan vi snabbt nå dig vid behov.

Så uppdaterar du dina kontaktuppgifter

För att ändra eller lägga till dina kontaktuppgifter loggar du in på Mina sidor. Gå till Konto och Mina uppgifter. Där fyller du i din e-post och telefonnummer. Klicka sedan på spara, så får du viktig information från oss direkt till din mejl eller telefon.

När det närmar sig flytt

  • Du kommer att få kartonger av oss men du ansvarar själv för att packa dina saker.
  • Vi anlitar en flyttfirma som hjälper till att flytta möbler och kartonger till magasinering.
  • Vi kommer kalla till nytt informationsmöte när det börjar närma sig flytt. Då får du veta hur flytten går till och vad du behöver förbereda.

Fakta

Plats: Strängnäs, Vallbyvägen 23-27

Omfattning: 3 flerfamiljshus med 65 lägenheter

Entreprenör: Byggnadsfirma G Insulanders AB

Dela