Vanliga frågor och svar

Vilka TV-kanaler finns i våra bostäder?

I våra bostäder finns Kabel TV Telenor. Felanmälan gör du på telefon: 020-222 222 Dessa kanaler finns:
  • Kunskapskanalen
  • SVT 1/ABC
  • SVT 2/ABC
  • SVT 2/Sörmland
  • SVT24/Barnkanalen
  • TV4/Västerås
  • TV4/Stockholm
  • TV3
  • Eurosport
  • TV6
  • Finland TV
  • Kanal 9
  • Kanal 5
  • TV10
  • Kanal 11
  • TV8
  • Sjuan
  • TV12
  • Discovery Chanel

Vilket ansvar har man i tvättstugan?

Efter avslutad tvätt är vi alla tacksamma om du

  • Rengör tvättmedelsfacken och låter dem stå öppna.
  • Torkar av maskinerna.
  • Torkar av runt luckan (gummipackningen) till tvättmaskinerna.
  • Tömmer tumlarens luddfack.
  • Torkar rent golvet i Torkskåpet.
  • Sopar och torkar av golvytan.
  • Pressar ihop tomma förpackningar så att de inte tar så stor plats i sopsäckarna.
  • Tömmer tvättmaskinen på tvätt senast vid tvättidens utgång.

Tack för att du hjälper till!

Jag har lagt flera intresseanmälningar, men hör aldrig något?

Om du inte har hört något från oss är det tyvärr sökanden som ligger före dig i kön. Vi hör av oss till de fem som har högst poäng.

Kontrollera gärna att dina kontaktuppgifter stämmer. Det kan du göra genom att logga in på Mina sidor.

Jag blir kopplad till kommunens växel när jag försöker nå bostadsenheten, varför?

Vårt växelsystem går vidare till kommunen när ingen är tillgänglig. Vi kan vara på besiktningar, möten eller ha hög belastning på telefonerna, men det går alltid att nå felanmälan på 0152-290 90 eller att mejla oss på uthyrning@strangnasbostadsab.se

Jag har plats 0 av 5 när intresseanmälan har gått ut, vad betyder det?

När vi skriver ett kontrakt med en av dom 5 i kön får dom resterande 4 sökande status 0 av 5. Detta är ett tekniskt fel som vi jobbar på att lösa så fort som möjligt.  

Har ni några lediga lägenheter?

Alla våra lediga lägenheter finns på Mina sidor

  • För att anmäla intresse måste du registrera dig som sökande på vår hemsida och tilldelas då 1 poäng per dag.
  • Boende hos oss samlar 1 poäng per dag automatiskt från inflyttningsdagen.
  • Du ser hur många poäng du har genom att logga in på Mina sidor.
  • Tilldelas du en bostad nollas alla poäng på inflyttningsdagen.
  • Poängen är personliga och kan inte överlåtas eller läggas ihop med medsökande.

Jag har lagt intresse på en lägenhet, vad händer nu?

När publiceringstiden har gått ut skickas ett erbjudande via mejl till de fem personer som har högst poäng. I mejlet finns information om lägenheten, vem man ska kontakta för visning och när sista datum att svara på erbjudandet är.

Vilken plats i kön har jag på lägenheten jag har sökt?

Du kan enkelt se vilken plats du har på Mina sidor under mina intresseanmälningar. Tänk på att köplatsen kan ändras om inte publiceringstiden har gått ut.

Hur görs urvalet bland sökande?

När urvalet görs går vi efter köpoäng. Vi gör också en prövning av varje sökande utefter våra uthyrningsregler.

Du kan läsa våra uthyrningsregler på Mina sidor.

Hur lång tid tar det innan jag får information om visning från att publiceringstiden gått ut?

Det beror på, men vanligtvis inom de närmsta dagarna. OBS! Det är den sökandes skyldighet att se till att man har skrivit rätt kontaktuppgifter.

Vi skickar erbjudandet till valt kontaktsätt (mejl eller brev) och ingen eftersökning görs om informationen är felaktig.

Det står under mina erbjudanden att ”det är för närvarande 0 sökande med högre poäng som tackat ja”, vad betyder det?

Det betyder att det för närvarande inte är någon med högre poäng som tackat ja till erbjudandet, men observera att om inte senast svarsdatum har passerat så kan fortfarande sökanden svara och din placering kan ändras! När sista svarsdatum har passerat kommer vi kontakta dem sökanden som tackat ja med högst poäng.

Hur säger jag upp min lägenhet?

Uppsägningen gör du genom att skicka in en ifylld uppsägningsblankett. På Mina sidor hittar du ansökan på sidan Blanketter.

Du kan också signera uppsägningsrutan på baksidan av ditt hyresavtal.  Det ska sedan skickas in till: Strängnäs Bostads AB, Vältstigen 1, 645 80 Strängnäs.

Uppsägningstiden är tre kalendermånader.

Jag vill byta min lägenhet, hur gör jag?

Vi har ingen intern byteskö. Är du intresserad av att byta till en lägenhet inom Strängnäs Bostads AB, söker du den bostad du är intresserad av på Mina sidor.

Var noga med att kolla tillträdesdatum och din uppsägningstid, om dessa går över varandra behöver du betala dubbla hyror.

Du kan även hitta bytespartner själv, det behöver då inte vara en hyresgäst hos Strängnäs Bostads AB. Du lämnar då in en bytesansökan som du hittar på sidan
Blanketter.

Jag vill hyra ut i andra hand, hur gör jag?

Du lämnar in en ansökan till oss. På Mina sidor hittar du ansökan på sidan Blanketter.

Vi beviljar en period om max 6 månader per ansökan och ingen uthyrning i andra hand är godkänd utan vårt medgivande.

Fullmakt
När ansökan är godkänd behöver du även fylla i en fullmakt som beviljar att andrahandshyresgästen får göra t.ex. felanmälningar. Även denna blankett hämtas på Mina sidor.

Kan jag ha tillval?

Ett tillval kan vara allt från diskmaskin, nya köksluckor till tvättmaskin. Om din bostad är lämplig beror på vilket tillval och vilken adress.

Du kan läsa mer om tillval på vår sida Tillval för högre standard.

Har ni några lediga garage- eller parkeringsplatser?

Alla våra lediga garage- och parkeringsplatser annonseras på Mina sidor.

Upplägget är likadant som våra lediga bostäder. Du loggar in och anmäler intresse för den garage- eller parkeringsplats du är intresserad av.

Lägg in en prenumeration
Finns det inga lediga platser publicerade i det område du söker kan du lägga in en prenumeration. Då får du mejl när en ledig plats publiceras.

Det är anmälningstidpunkt som styr placeringen i kön på garage- och parkeringsplatser, och inte köpoäng.

Får jag sätta upp staket, grind, planteringar?

Det är inte tillåtet att sätta upp eget staket, grind eller planteringar utan Strängnäs Bostads AB skriftliga godkännande.

Uteplatsen som hör till lägenheten är den plattsatta ytan utanför balkongdörren, all annan yta är gemensam mark (se lägenhetsritning). Generellt gäller för den inflyttade/befintliga hyresgästen att bland annat byggnationer, staket och viss växtlighet kommer att tas bort.

Strängnäs Bostads AB:s utemiljö skall ge ett enhetligt intryck, vara säkert och följa de byggregler (bygglov) som finns i Strängnäs kommun. Finns bygglovspliktiga byggnationer vid uteplatserna måste dessa tas bort av hyresgästen för att undvika den relativt höga sanktionsavgiften från Strängnäs kommun. De befintliga byggnationer som finns utanför dessa lägenheter tas bort då hyresgästen flyttar och vid renovering av fastigheten.

Får jag grilla på min balkong, uteplats eller grillplats?

Du får grilla med elgrill på din balkong eller uteplats.

Grillning med kol eller briketter får du endast göra på avsedda grillplatser.

Får jag ställa upp studsmatta?

Nej, då vi inte kan bevaka all vår mark är det därför inte tillåtet att ställa upp studsmattor där.

Får jag ha en uppställd pool?

Nej, då vi inte kan bevaka all vår mark är det därför inte tillåtet att ställa upp pooler där.

Får jag använda husets vattenutkastare?

De vattenutkastare som sitter på våra hus är till för våra fastighetsskötare och de entreprenörer som hjälper oss ta hand om utemiljön i våra bostadsområden. Vattenutkastarna ska därför vara låsta, men en del vattenutkastare saknar lås. Sitter det en olåst vattenutkastare vid din bostad får du inte använda den för att till exempel vattna gräsmattan eller andra växter, spola av utemöbler, fylla upp poolen eller liknande.

För dig som bor på Korpen (Lärkträdsvägen 31-49) finns möjlighet att använda sjövatten från de stolpar som sitter i gräsmattan på baksidan av huset.

Vattenutkastare som sitter på huset är inte tillåtna att använda.

Hur fungerar e-faktura?

E-faktura innebär att du får din hyresfaktura direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Det är via din internetbank som du gör din anmälan och det är också dit du vänder dig om du har frågor om din e-faktura.

Hur betalar jag min hyra med autogiro?

Genom att anmäla din hyra till autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto i slutet av varje månad. Ett bra sätt att försäkra sig om att hyran blir betald i tid, varje månad.

För att anmäla din hyra till autogiro behöver du fylla i en blankett som du sedan skickar in till oss. Detta behöver du bara göra en gång.
Blanketter finns att hämta i vår reception eller ladda ner från Mina sidor.

Det enda du måste komma ihåg är att se till att det finns pengar på ditt konto när hyran ska dras. Att betala med autogiro är gratis.

Får jag ha husdjur?

Som hyresgäst hos oss har du rätt att ha husdjur som t.ex. hund och katt. Men det är viktigt att du visar hänsyn till dina grannar.

Det finns några regler att förhålla sig till:

  • Hundar får i allmänhet vara ute i bostadsområdet så länge du har koll på den och följer lokala regler.
  • I våra bostadsområden måste du ha din hund kopplad. Se till att inte rasta din hund på gräsmattorna, händer det en olycka så är du skyldig att plocka upp hundbajset.
  • Du har ansvar för skador som ditt husdjur orsakar. Skulle ditt husdjur exempelvis riva sönder något i din lägenhet kan du bli skyldig att betala för reparationerna.
  • Enligt hyreslagen får en hyresgäst inte störa sina grannar. Det gäller även husdjur. Om din hund skäller eller ylar ofta, länge eller sent på kvällen kan det leda till uppsägning. Normalt ljud som lite skällande då och då måste dina grannar acceptera.
  • Ta inte med husdjuren till tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen, eftersom det finns många som är allergiker.

Enligt Strängnäs kommun behöver du särskilda tillstånd för att ha nedan djur inom detaljplanerat område:

  1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
  2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur,
  3. giftorm

Du kan läsa mer om regler för husdjur på Hyresgästföreningen webbplats.

Läs mer om tillstånd för särskilda djur på Strängnäs kommuns webbplats.

Vad får jag använda mitt garage till?

Du får göra mycket i ditt garage, men det är vissa saker som du bör tänka på.

  • Du får inte utföra arbeten som innebär en brandrisk eller som riskerar att skada fastigheten eller annans egendom.
  • Tänk på att inte utföra reparations- eller underhållsarbeten i ditt garage som är störande eller medför intrång på annans garageplats. Du får inte svetsa, slipa eller göra liknande arbeten i garaget.
  • Du får inte utföra egna elinstallationer; installationerna ska vara utförda av yrkesman för att undvika brandrisk i garagen.
  • Du får inte tvätta fordon i eller utanför garaget.
  • Garaget får inte användas som förråd, utan är till för förvaring av bil, moped eller motorcykel.
  • Tänk på att se till att garageporten är låst när du lämnar garaget, annars finns det risk att obehöriga tar sig in i hela längan.
  • Förvara inte gasolflaskor i garaget.

Varför är mina element kalla?

När utetemperaturen varierar mycket kan det ibland förekomma en viss fördröjning i värmesystemet. Elementet kan också vara kallt om temperaturen i lägenheten är över 20 grader.

Mät gärna temperaturen i mitten av rummet. Är temperaturen lägre än 20 grader flera dagar i sträck kan något vara fel på din värme och du bör göra en felanmälan.

Hur fungerar snöröjningen?

Snöröjningen börjar generellt när det har snöat ungefär 5-6 centimeter. Vi vill alltid snö- och halkbekämpa så snabbt och så bra vi kan, men kommer det väldigt mycket snö på en gång kan det ta lite tid innan vi hinner med alla ytor.

Tänk på att du som hyr en parkeringsplats själv ansvarar för att skotta din plats eller framför ditt garage.

Läs mer på vår sida Snöröjning och sandning.