Bredband, tv och telefoni

Våra bostäder är anslutna till ett öppet bredbandsnät där du som boende kan välja mellan flera olika leverantörer. Förutom internet kan du även köpa telefoni- och tv-tjänster som levereras via bredbandet.

I det öppna bredbandsnätet kan du välja mellan många olika leverantörer av internet, tv och telefoni. Du väljer själv vilken leverantör och tjänst du vill beställa på strangnas.itux.se.

Gratis bredband

Vi tycker att alla som vill ska ha tillgång till internet. Det är viktigt för att till exempel kunna göra läxor, betala räkningar och använda 1177. Därför har du möjlighet att beställa gratis internet med en hastighet på 5/5 Mbit/s.

Du beställer tjänsten på strangnas.itux.se.

  1. Gå till portalen: strangnas.itux.se
  2. Välj bredband under tjänster. 
  3. Välj hastigheten 5/5 Mbit/s. 
  4. Klicka på sök. 
  5. Välj tjänsten 5 Mbit/s gratistjänst Strängnäs. Priset ska vara 0 kronor. 
  6. Lägg till i kundkorgen och beställ.

Den kostnadsfria bredbandstjänsten är en tjänst vi inte haft tidigare och är tänkt som en grundläggande uppkoppling för att våra hyresgäster ska ha möjlighet att exempelvis läsa tidningen, betala räkningar, använda 1177, göra läxor eller använda larmtjänster.

Tjänsten passar bäst för en enhet åt gången och är inte anpassat för att streama film eller spela online-spel.  

Vill du ha högre hastighet kan du köpa tv- och bredbandstjänster från valfri leverantör i det öppna bredbandsnätet. 

Grundutbud av TV-kanaler via Tele2

Som hyresgäst hos Strängnäs Bostads AB har du tillgång till ett kostnadsfritt grundutbud av tv-kanaler via Tele2.

Vid allmänna frågor om det kostnadsfria grundutbudet kontakta Tele2 på telefon 90 222.

Dessa kanaler ingår i grundutbudet:

  • SVT1
  • SVT2
  • SVT24
  • SVT Barn
  • Kunskapskanalen
  • TV3
  • TV4
  • Kanal 5
  • TV 6
  • Sjuan
  • TV 8
  • Kanal 9
  • Kanal 11
  • TV 12
  • ATG Live

För att kunna titta på kanalerna i det abonnemangsfria tv-utbudet behöver du ha en TV med inbyggd digital-tv mottagare, alternativt en digitalbox med stöd för DVB-C.

De flesta tv-apparater som sålts sedan år 2008 har stöd för digital mottagning. Det kan du kontrollera i bruksanvisningen för din tv.

På Tele2:s webbplats kan du söka på din tv:s modellbeteckning, för att se om den har en inbyggd mottagare.

Du kan behöva byta källa på din tv, från analog-tv till digital-tv. 

Eftersom tv-apparater fungerar olika, beroende på tillverkare eller modell, är det bra att titta i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare om du är osäker på hur du byter källa.

Ser du inga digitala kanaler kan du testa att göra en kanalsökning:

  1. För att göra en kanalsökning på din tv kan du leta efter en hem, meny eller en hus-symbol på din tv-fjärrkontroll. Knappen kan se lite olika ut beroende på vilken fjärrkontroll du har. Om du hittat något av dom här tre valen öppnas en meny där du oftast klickar på installation, inställningar eller en kugghjulssymbol.
  2. I nästa steg letar du efter orden: kanal, channel, alternativt en symbol som kan se ut som en parabol-antenn.
  3. Därefter letar du efter en funktion där du kan ändra från analog till digital sändning.

Mer information hittar du på www.tele2.se/kom-igang-med-tv.

TV- och bredbandstjänster

Utöver de kostnadsfria tjänsterna kan du välja att köpa tv- och bredbandstjänster från valfri leverantör i det öppna bredbandsnätet.

I vår portal strangnas.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i det öppna bredbandsnätet. Där kan du också läsa mer om hur ett öppet bredbandsnät fungerar och se vilket tjänsteutbud som finns.

Kom ihåg att säga upp dina befintliga tjänster innan du beställer en ny tjänst. 

Support

Om du har problem med internet, tv eller telefoni ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör för support och felanmälan.

Har du problem med grundutbudet av tv-kanaler ska du kontakta Tele2 på telefon 90 222.

Vanliga frågor och svar

En kommunikationsoperatör sköter driften av bredbandsnätet, infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ser till att bredbandsnätet fungerar och att tjänsteleverantörer kan koppla upp sig för att erbjuda tjänster.

En tjänsteleverantör är den leverantör som erbjuder faktiska tjänster, som internet, tv eller telefoni. Det är tjänsteleverantören du hör av dig till när du har frågor om en tjänst eller vara du beställt eller abonnerar på.

Strängnäs Bostads AB har upphandlat iTUX som ny kommunikationsoperatör för bredbandsnätet från våren 2025.

Ja, du har tillgång till ett öppet bredbandsnät där du själv väljer den eller de tjänster som passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer.

Här kan du se vilka tjänster som finns strangnas.itux.se.

Det öppna bredbandsnätet ger dig som hyresgäst en stor valfrihet av tjänster inom TV, bredband och telefoni. Att det är ett öppet nät betyder att du kan välja mellan många olika tjänsteleverantörer och deras utbud.

Via bredbandsnätet kan du få upp till 1000 Mbit/s internet, telefoni och TV med möjlighet till HDTV och olika kanalpaket. Dessutom erbjuds välfärds- och fastighetstjänster samt smarta hemfunktioner. Antalet nya spännande tjänster och leverantörer i bredbandsnätet växer ständigt.

Såhär gör du:

  1. Gå till portalen: strangnas.itux.se
  2. Välj bredband under tjänster. 
  3. Välj hastigheten 5/5 Mbit/s. 
  4. Klicka på sök. 
  5. Välj tjänsten 5 Mbit/s gratistjänst Strängnäs. Priset ska vara 0 kronor. 
  6. Lägg till i kundkorgen och beställ.

Den kostnadsfria bredbandstjänsten är tänkt som en grundläggande uppkoppling för att våra hyresgäster ska ha möjlighet att exempelvis läsa tidningen, betala räkningar, använda 1177, göra läxor eller använda larmtjänster.

Tjänsten passar bäst för en enhet åt gången och är inte anpassat för att streama film eller spela online-spel. 

Vill du ha högre hastighet kan du köpa tv- och bredbandstjänster från valfri leverantör i det öppna bredbandsnätet. 

I det öppna bredbandsnätet via iTUX kan du välja mellan olika leverantörer av internet, tv och telefoni.

Alla leverantörer hittar du på strangnas.itux.se

I vår portal strangnas.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i det nya öppna bredbandsnätet.

Du kan få upp till 1000 Mbps internet, HDTV med 5.1 ljud och möjligheten att själv välja om du vill köpa kanalpaket eller enskilda tv-kanaler, samt telefoni via bredband. Det finns även mertjänster i form av välfärds- och fastighetstjänster, smart hemfunktioner samt installation- och supporttjänster.

För felanmälan av tv- eller bredbandstjänster kontaktar du din tjänsteleverantör. Din tjänsteleverantör är den du får din faktura ifrån. 

Om du har allmänna frågor om det öppna bredbandsnätet och hur det kommer att påverka dig som boende, samt frågor om själva byggnationen av nätet kan du kontakta iTUX:  

E-post: info@itux.se  
Telefon:0771-40 70 77 

Du hittar mer information på portalen:

strangnas.itux.se/hjalp-och-support