Under hösten har Strängnäs Fastighets AB (SFAB), Strängnäs kommun och Thomasgymnasiet samarbetat i ett projekt där elever fått möjlighet att undersöka hur våra skolgårdar kan förbättras. Projektet är initierat av Malin Tiger Nyrén, lärare i kursen Politik och hållbar utveckling på Thomasgymnasiet i Strängnäs.
Eleverna, som går årskurs tre på samhällsprogrammet, har tagit fram förslag på hur Karinslundskolan, Åkerskolan och Paulinska skolans skolgårdar kan förbättras. Deras förslag ska bland annat utgå från Agenda 2030, Barnkonventionen och kommunens riktlinjer för hållbarhet.
I oktober 2024 inleddes projektet med ett inspirerande besök från Benita Gustafsson, driftchef på SFAB, och Jonas Eriksson, fastighetsskötare på SFAB, samt representanter från Strängnäs kommun. Då fick eleverna lära sig mer om olika politiska beslut, riktlinjer och kommunens arbete med hållbar utveckling.
Eleverna har under hösten gjort studiebesök på Karinslundskolan, Åkerskolan och Paulinska skolan. Med stöd av ritningar och material från SFAB undersökte de hur skolgårdarna kan förbättras för att gynna biologisk mångfald, ekosystemtjänster och framtida klimatförändringar – samtidigt som lekytor och lekotoper får en central plats.
– Det är inspirerande att arbeta tillsammans med ungdomar som ser möjligheter och nya lösningar. Deras engagemang ger oss en värdefull grund som vi kan ha med oss när vi arbetar med våra skolgårdar, säger Benita Gustafsson.
Eleverna kopplade sitt arbete till kommunens riktlinjer för hållbar utveckling och skapade innovativa förslag på hur skolgårdar kan bli både miljömässigt och socialt hållbara.
Tisdagen den 10 december presenterade eleverna sina idéer och visioner vid en vernissage i foajén på Thomasgymnasiet. Representanter från både Strängnäs Fastighets AB och Strängnäs kommun fanns på plats för att lyssna och inspireras av elevernas presentationer.
– Det är fantastiskt att se vilken kreativitet och medvetenhet eleverna har visat i sina förslag. Vi hoppas att det här samarbetet inte bara leder till mer hållbara skolgårdar, utan också visar hur unga människors idéer kan bidra till att forma en bättre framtid för hela kommunen, säger Benita Gustafsson.
Nästa steg blir att undersöka hur elevernas idéer kan integreras i kommande förbättringsprojekt för kommunens skolgårdar. Samarbetet mellan Thomasgymnasiet, SFAB och Strängnäs kommun har inte bara gett eleverna en inblick i hur hållbarhetsfrågor hanteras i praktiken – det har också skapat nya möjligheter för att förbättra skolmiljöer med framtiden i fokus.