Under mars 2025 byter vi leverantör av tv via kabel tv-nätet. Efter bytet får du tillgång till ett kostnadsfritt grundutbud av tv-kanaler via Tele2 som ersätter nuvarande utbud från Telenor.
Du får information via Mina sidor när bytet sker i ditt hus.
Kostnadsfritt grundutbud av tv
Efter bytet får du tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler via Tele2, som ingår i din hyra. Det ersätter nuvarande tv-tjänster från Telenor.
Dessa kanaler kommer ingå i grundutbudet efter bytet
SVT1
SVT2
SVT24
SVT Barn
Kunskapskanalen
TV3
TV4
Kanal 5
TV 6
Sjuan
TV 8
Kanal 9
Kanal 11
TV 12
ATG Live
Så gör du för att ta del av grundutbudet
För att kunna titta på kanalerna i det abonnemangsfria tv-utbudet behöver du ha en TV med inbyggd digital-tv mottagare, alternativt en digitalbox med stöd för DVB-C.
De flesta tv-apparater som sålts sedan år 2008 har stöd för digital mottagning. Det kan du kontrollera i bruksanvisningen för din tv.
På Tele2:s webbplats kan du söka på din tv:s modellbeteckning, för att se om den har en inbyggd mottagare.
Du behöver göra en kanalsökning på din tv
Ser du inga digitala kanaler kan du testa att göra en kanalsökning.
För att göra en kanalsökning på din tv kan du leta efter en hem, meny eller en hus-symbol på din tv-fjärrkontroll. Knappen kan se lite olika ut beroende på vilken fjärrkontroll du har. Om du hittat något av dom här tre valen öppnas en meny där du oftast klickar på installation, inställningar eller en kugghjulssymbol.
I nästa steg letar du efter orden: kanal, channel, alternativt en symbol som kan se ut som en parabol-antenn.
Därefter letar du efter en funktion där du kan ändra från analog till digital sändning.
Utöver grundutbudet har du möjlighet att köpa till fler digitala kanaler. Du kontaktar då valfri tjänsteleverantör eller beställer via vår nya portal: strangnas.itux.se
Frågor
Om du har frågor gällande tjänster och utbud kontaktar du Tele2 på telefon 90 222. Tele2 har öppet vardagar klockan 8.00-19.00 och lördagar klockan 9.00-15.00.
Mer information hittar du även dygnet runt på www.tele2.se.
Om du har allmänna frågor om bytet av tv-leverantör kan du alltid kontakta oss genom att mejla info@strangnasbostadsab.se eller ringa 0152-290 91.
Du hittar våra kontaktuppgifter och öppettider på sidan kontakta oss.
Vanliga frågor och svar
Varför byter Strängnäs Bostads AB leverantör av kabel-tv?
Strängnäs Bostads AB följer lagen om upphandling av tjänstekoncessioner (LUK). Det innebär att vi med jämna mellanrum behöver genomföra upphandlingar där flera leverantörer får lämna anbud på en tjänst. Det företag som bäst lever upp till kraven i upphandlingen blir vår nya leverantör.
För att kunna erbjuda en helhetslösning till våra boende strävar vi efter att ha en kommunikationsoperatör som kan erbjuda både tv och internet-tjänster.
Vad är en kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör?
En kommunikationsoperatör sköter driften av bredbandsnätet, infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ser till att bredbandsnätet fungerar och att tjänsteleverantörer kan koppla upp sig för att erbjuda tjänster.
En tjänsteleverantör är den leverantör som erbjuder faktiska tjänster, som internet, tv eller telefoni. Det är tjänsteleverantören du hör av dig till när du har frågor om en tjänst eller vara du beställt eller abonnerar på.
Vilken kommunikationsoperatör byter Strängnäs Bostad AB till?
Strängnäs Bostads AB har upphandlat iTux som ny kommunikationsoperatör för bredbandsnätet.
Efter bytet får du tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler via Tele2, som ingår i din hyra. Det ersätter nuvarande tv-tjänster från Telenor.
Kommer jag kunna välja vilka tjänster jag vill ha?
Utöver grundutbudet har du möjlighet att köpa till fler digitala kanaler. Du kontaktar då valfri tjänsteleverantör eller beställer via vår nya portal: strangnas.itux.se
Hur får jag information om när min fastighet ansluts?
Information kommer att skickas ut via Mina Sidor när det är dags för din fastighet att anslutas.
Blir det några driftstörningar?
När det är dags för din lägenhet att anslutas kan det bli ett kort avbrott.
När sker bytet?
Bytet sker under mars 2025. Du kommer få mer information innan bytet sker i ditt hus.
Kan min tv visa digital-tv?
De flesta tv-apparater som sålts sedan år 2008 har stöd för digital mottagning. Det kan du kontrollera i bruksanvisningen för din tv.
På Tele2:s webbplats kan du söka på din tv:s modellbeteckning, för att se om den har en inbyggd mottagare.
Vem kontaktar jag för support?
Om du har frågor kring det kostnadsfria grundutbudet kontaktar du Tele2 på telefon 90 222.
Har du ingått ett avtal med någon annan leverantör och behöver felanmäla eller har andra frågor så vänder du dig direkt till din tjänsteleverantör.
Jag vet inte hur jag gör en kanalsökning, hur gör jag då?
Du kan vända dig till Tele2 kundservice som hjälper dig med teknisk support kring grundutbudet av tv-kanalerna och kanalsökning.
Kontakta Tele2 på telefon 90 222.
Tele2 har öppet vardagar klockan 8.00-19.00 och lördagar klockan 9.00-15.00.
Mer information hittar du även dygnet runt på www.tele2.se.