Ny leverantör av kabel-tv

Under mars 2025 byter vi leverantör av tv via kabel tv-nätet. Efter bytet får du tillgång till ett kostnadsfritt grundutbud av tv-kanaler via Tele2 som ersätter nuvarande utbud från Telenor.

Du får information via Mina sidor när bytet sker i ditt hus.

Kostnadsfritt grundutbud av tv

Efter bytet får du tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler via Tele2, som ingår i din hyra. Det ersätter nuvarande tv-tjänster från Telenor.

  • SVT1
  • SVT2
  • SVT24
  • SVT Barn
  • Kunskapskanalen
  • TV3
  • TV4
  • Kanal 5
  • TV 6
  • Sjuan
  • TV 8
  • Kanal 9
  • Kanal 11
  • TV 12
  • ATG Live

Så gör du för att ta del av grundutbudet

För att kunna titta på kanalerna i det abonnemangsfria tv-utbudet behöver du ha en TV med inbyggd digital-tv mottagare, alternativt en digitalbox med stöd för DVB-C.

De flesta tv-apparater som sålts sedan år 2008 har stöd för digital mottagning. Det kan du kontrollera i bruksanvisningen för din tv.

Tele2:s webbplats kan du söka på din tv:s modellbeteckning, för att se om den har en inbyggd mottagare.

Du behöver göra en kanalsökning på din tv

Ser du inga digitala kanaler kan du testa att göra en kanalsökning.

  1. För att göra en kanalsökning på din tv kan du leta efter en hem, meny eller en hus-symbol på din tv-fjärrkontroll. Knappen kan se lite olika ut beroende på vilken fjärrkontroll du har. Om du hittat något av dom här tre valen öppnas en meny där du oftast klickar på installation, inställningar eller en kugghjulssymbol.
  2. I nästa steg letar du efter orden: kanal, channel, alternativt en symbol som kan se ut som en parabol-antenn.
  3. Därefter letar du efter en funktion där du kan ändra från analog till digital sändning.

Mer information hittar du på www.tele2.se/kom-igang-med-tv.

För dig som vill ha fler digitala kanaler

Utöver grundutbudet har du möjlighet att köpa till fler digitala kanaler. Du kontaktar då valfri tjänsteleverantör eller beställer via vår nya portal: strangnas.itux.se

Frågor

Om du har frågor gällande tjänster och utbud kontaktar du Tele2 på telefon 90 222. Tele2 har öppet vardagar klockan 8.00-19.00 och lördagar klockan 9.00-15.00.

Mer information hittar du även dygnet runt på www.tele2.se.

Om du har allmänna frågor om bytet av tv-leverantör kan du alltid kontakta oss genom att mejla info@strangnasbostadsab.se eller ringa 0152-290 91.

Du hittar våra kontaktuppgifter och öppettider på sidan kontakta oss.

Vanliga frågor och svar

Strängnäs Bostads AB följer lagen om upphandling av tjänstekoncessioner (LUK). Det innebär att vi med jämna mellanrum behöver genomföra upphandlingar där flera leverantörer får lämna anbud på en tjänst. Det företag som bäst lever upp till kraven i upphandlingen blir vår nya leverantör.

För att kunna erbjuda en helhetslösning till våra boende strävar vi efter att ha en kommunikationsoperatör som kan erbjuda både tv och internet-tjänster.

Du kan läsa mer om bytet av kommunikationsoperatör i en tidigare nyhet: Ny kommunikationsoperatör för Strängnäs Bostads ABs bredbandsnät.

En kommunikationsoperatör sköter driften av bredbandsnätet, infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ser till att bredbandsnätet fungerar och att tjänsteleverantörer kan koppla upp sig för att erbjuda tjänster.

En tjänsteleverantör är den leverantör som erbjuder faktiska tjänster, som internet, tv eller telefoni. Det är tjänsteleverantören du hör av dig till när du har frågor om en tjänst eller vara du beställt eller abonnerar på.

Strängnäs Bostads AB har upphandlat iTux som ny kommunikationsoperatör för bredbandsnätet.

Efter bytet får du tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler via Tele2, som ingår i din hyra. Det ersätter nuvarande tv-tjänster från Telenor.

Utöver grundutbudet har du möjlighet att köpa till fler digitala kanaler. Du kontaktar då valfri tjänsteleverantör eller beställer via vår nya portal: strangnas.itux.se

Information kommer att skickas ut via Mina Sidor när det är dags för din fastighet att anslutas.

När det är dags för din lägenhet att anslutas kan det bli ett kort avbrott.

Bytet sker under mars 2025. Du kommer få mer information innan bytet sker i ditt hus.

De flesta tv-apparater som sålts sedan år 2008 har stöd för digital mottagning. Det kan du kontrollera i bruksanvisningen för din tv.

Tele2:s webbplats kan du söka på din tv:s modellbeteckning, för att se om den har en inbyggd mottagare.

Om du har frågor kring det kostnadsfria grundutbudet kontaktar du Tele2 på telefon 90 222. 

Har du ingått ett avtal med någon annan leverantör och behöver felanmäla eller har andra frågor så vänder du dig direkt till din tjänsteleverantör.

Du kan vända dig till Tele2 kundservice som hjälper dig med teknisk support kring grundutbudet av tv-kanalerna och kanalsökning. 

Kontakta Tele2 på telefon 90 222.

Tele2 har öppet vardagar klockan 8.00-19.00 och lördagar klockan 9.00-15.00.

Mer information hittar du även dygnet runt på www.tele2.se.

Dela till sociala medier:
Torsdag 20 mars har Vattenfall ett planerat strömavbrott i delar av Åkers styckebruk. Avbrottet beräknas pågå klockan 8.00-16.00.
This is default text for notification bar