Hyresgästenkäten 2024 – resultatet är här!

Vår årliga hyresgästenkät är ett sätt för oss att ta reda på vad du tycker om ditt boende, din boendemiljö och om oss som hyresvärd. Vi vill rikta ett stort tack till dig som svarade på årets hyresgästenkät.

Nu har samtliga hyresgäster fått möjligheten att svara på hyresgästenkäten som skickades ut av AktivBo i oktober 2024. Vi fick in 658 svar i årets undersökning, vilket motsvarar 56,7 procent i svarsgrad. Det är något färre än förra året då svarsgraden låg på 56,9 procent.

Vi vill tacka dig som tog dig tiden att svara på enkäten, det är till stor hjälp!

Tyck till om ditt boende – därför är det viktigt

Hyresgästenkäten är ett viktigt verktyg för Strängnäs Bostads AB. Resultatet hjälper oss att värdera vilka åtgärder som ska prioriteras och det är ett sätt för oss att kunna ta del av och lyssna på era åsikter och förslag.

Utifrån era svar får vi reda på vad som är viktigast för er hyresgäster och kan ta med det i vår planering.

Genom undersökningen får vi reda på vad som fungerar bra och vad vi behöver förbättra. Därför är det också viktigt att svara på enkäten även om du är nöjd med oss som hyresgäst, så att vi får reda på vad det är vi gör bra. Vet vi vad vi gör bra kan vi fortsätta med det och behöver vi justera något för att bli bättre så gör vi det. Dina åsikter är otroligt viktiga i det arbetet.

Vad händer nu?

Vi kommer analysera resultatet och noga gå igenom alla svar och kommentarer. Både mindre och större frågor, exempelvis hur vi jobbar med trygghet och kommunikation, sammanställs och tas med i våra handlingsplaner för kommande år.

Positiva resultat, men också utmaningar framåt

Vi är väldigt stolta över att ha fått ökat resultat i många frågor. Vi ligger även över branschsnittet när det gäller bemötande av våra fastighetstekniker.

Men vi ser också områden där vi behöver förbättra oss. Bland annat upplever vissa hyresgäster att tillgängligheten i form av besöks- och telefontider har blivit sämre under året. Under hösten har vi bland annat ökat våra besökstider och ser även över våra rutiner.

– Vi arbetar med att införa nya arbetssätt och rutiner kopplade till vårt nya fastighetssystem och Mina sidor. Målet är att göra det enklare för hyresgästerna att få hjälp utan att behöva kontakta oss direkt, säger Anna Lindberg, förvaltare.

Ökad trygghet

Resultatet visar att ni upplever en ökad trygghet. Ni upplever tyvärr att den upplevda säkerheten mot inbrott har minskat. Detta är något vi kommer att titta närmare på och se om vi kan åtgärda.

Vi kommer under 2025 att anordna fler trygghetsvandringar där vi tillsammans med er ser över platser som vi upplever som mindre trygga, samt vad vi kan göra för att förbättra dem.

Information & tillgänglighet

Våra hyresgäster upplever att vår information och tillgänglighet minskat. Vi fortsätter därför se över hur vi kan förbättra oss.

Under 2024 har vi bytt både Mina sidor och vårt fastighetssystem för att förbättra hur vi hanterar våra hyresgästers ärenden. Nu kan vi på ett enklare sätt skicka ut information till er för att hålla er uppdaterade kring vad som händer i ert bostadsområde.

Vi ser också att vi behöver bli ännu bättre på att återkoppla till våra hyresgäster vad som händer i deras pågående ärenden. Detta kommer vi också kunna hantera på ett annat sätt i vårt nya fastighetssystem.

Vår förhoppning är att detta kommer bidra till att ni känner er mer informerade och hörda.

Resultatet i siffror

hyresgäster svarade på enkäten
0
Svarsresultat
56.7%
Ta kunden på allvar
83.5%
Rent och snyggt
79.6%
Hjälp när det behövs
85.4%
Bemötande av Strängnäs Bostads ABs fastighetstekniker
97.1%
Info från Strängnäs Bostads AB i övrigt
78.8%
Kontakt med grannar
87%
Städning av trapphus
84.3%
Trivs med Strängnäs Bostads AB
84.4%
Trivs i sitt bostadsområde
91.5%

Håll utkik efter nästa enkät

84,4 % av er hyresgäster trivs med oss som hyresvärd och 91,5 % trivs i sitt bostadsområde.

För att vi ska kunna förbättra oss behöver vi din hjälp. Se därför till att svara på nästa hyresgästenkät som vi skickar ut under 2025.

Stort tack till dig som svarade på 2024 års hyresgästenkät!

Dela till sociala medier: