Är du vår nya redovisningsansvarig?

Gillar du siffror samt ordning och reda? Vi söker nu en engagerad och erfaren redovisningsansvarig till vårt ekonomiteam.

Bli delaktig i en expansiv samhällsutveckling hos oss! Vi bygger, äger, förvaltar och hyr ut kommunala verksamhetslokaler och hyresbostäder i Strängnäs kommun, en dynamisk idyll i stark expansion i centrum av Mälarregionen.

Arbetsuppgifter

Som redovisningsansvarig ser du självständigt till att bokföring och ekonomisk redovisning i våra två fastighetsbolag och koncernen fungerar löpande och är korrekt. Du samarbetar tätt med vår fastighetscontroller som ingår i teamet, för att löpande säkerställa en kvalitativ koppling mellan bokföringen och ekonomistyrningen.

Din befattning som redovisningsansvarig innebär också att du blir teamledare för vårt ekonomiteam, där du förväntas leda och planera arbetet. Du ska ha kontroll och ta ansvar över att på taktisk nivå omsätta strategiskt fattade beslut till operativt genomförbara projekt, uppdrag och aktiviteter i nära samarbete med dina kollegor utan att ha personalansvar. I din roll som teamledare ska du skapa förutsättningar för ett givande samarbete i teamet samt skapa och bibehålla engagemang för att utveckla både teamet och vår verksamhet. Som teamledare samarbetar du löpande med bolagens övriga teamledare. Du samarbetar tätt med teamet och ni är varandras backuper. För teamledarrollen utgår ett särskilt lönetillägg.

Du blir processledare för de ekonomiska stödprocesserna samt system-/modulägare för berörda IT-system. Vi använder idag Visma lön 600, ekonomisystemet Fenix samt bokslutsprogrammet Capego. Före kommande årsskiftet kommer nuvarande affärssystem Xpand att ersättas med Momentum Fastighet.

Du blir direkt underställd ekonomichefen.

Huvudsakliga ansvarsområden

  • Upprätta fastighetskoncernens hel- och delårsbokslut
  • Upprätta fastighetskoncernens års- och koncernredovisningar
  • Upprätta bolagens inkomstdeklarationer
  • Ekonomiteamets dagliga arbete som omfattar bland annat:
    • Bokföring och periodiseringar på månadsbasis
    • Fastighetsmoms och fastighetsskatt
    • Övrig intern och extern rapportering/statistik
    • Skatter, moms, löner, betalningar och fakturor
  • Utveckling och digitalisering inom verksamhetsområdet
  • Säkerställa att lag och andra styrande krav uppfylls inom ansvarsområdet

Kvalifikationer

Vi söker dig som har mångårig erfarenhet av bokföring och redovisning. Vi lägger stor vikt vid att ta hand om våra medarbetare och våra kunder och du har en god förmåga att på ett positivt sätt engagera andra människor i teamet och bolagen. Vidare ser vi att det är viktigt att du som teamledare är medveten om dina styrkor och svagheter och förstå hur ditt beteende påverkar andra. Tempot är emellanåt högt och det är viktigt att du kan planera och strukturera både ditt eget och teamets arbete. Du har stark administrativ kompetens med god datorvana och kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Du har en utbildning på minst gymnasienivå.

Kompetenskrav

  • Lämplig akademisk utbildning med inriktning ekonomi/redovisning eller förvärvat motsvarande erfarenhet i arbetslivet.
  • Flerårig erfarenhet från liknande arbetsroll

Meriterande

  • Erfarenhet från arbete inom fastighetsbranschen
  • Erfarenhet från arbete inom kommunägda bolagskoncerner
  • Erfarenhet som teamledare
  • Erfarenhet från de IT-system vi använder

Personliga egenskaper

  • Analytisk, noggrann och drivande

Om oss

Strängnäs Fastighets AB och Strängnäs Bostads AB är helägda dotterbolag till Strängnäs kommun med ett totalt bestånd om cirka 288 000 kvm lokaler och bostäder. Vi vill vara den goda värden för alla våra hyresgäster och erbjuda goda verksamhetslokaler och bostäder med en hög servicenivå.

Vi har i flera år arbetat aktivt med att utveckla vår organisation och våra arbetsprocesser för att skapa en positiv arbetsplats med tydliga och enkla arbetssätt. Våra värdeord respekt, tydlighet, utveckling och öppenhet togs gemensamt fram i början av vår utvecklingsresa och genomsyrar idag hela organisationen.

Idag är vi cirka 100 medarbetare som arbetar med bland annat underhåll, administration, fastighetsutveckling, lokalvård och fastighetsskötsel.

Ansök idag

Tjänsten är heltid och tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är 16 augusti 2024.

Ansök här

Frågor om tjänsten besvaras av vår ekonomichef Kenth Ahlman via e-post kenth.ahlman@strangnasbostadsab.se.

Dela till sociala medier:
Torsdag 12 december har vi stängt på grund av personaldag.
This is default text for notification bar